Å drifte en personalrestaurant som skal være både et samlingspunkt og et høydepunkt, krever kunnskap og planlegging, ispedd en god dose kreativitet og engasjement. Hvis målet i tillegg er å være ensbetydende med kvalitet, er det godt å ha ansatte som både jobber og brenner for akkurat dette.
Kristin Gautvik og Anika Aunvik Aspvik jobber begge som matfaglig ansvarlig på De Tre Stuer i Trondheim – en del av 4Service – og er stort sett på farten hver eneste dag. Kristin og Anika hjelper til der det trengs. Det kan være alt fra å skrive anbud og holde kurs, til å bistå med menyplanlegging og snakke med de som jobber rundt omkring i personalrestaurantene. De har begge lang erfaring på kjøkkenet. I dag, er dem begge mest opptatt av å spre entusiasme og kreativitet hos kollegaene sine.
– Vi er jo et kreativt kaos! ler Kristin, før hun fortsetter:
– Men det er viktig at vi tenker som et team. Noen kan føle seg litt alene til tider, men da kan de ringe oss, eller vi kommer innom hvis de trenger en sparringspartner. Vi skal hjelpe til når det trengs.
Kristin vet hva hun snakker om, for hun har selv jobbet i en personalrestaurant, som kantineleder på Lysgården, der hun ga seg selv en stor utfordring:
– Jeg tenkte i starten at å jobbe i kantine var et steg ned på karrierestigen, men der tok jeg virkelig feil. Det var noe av det artigste jeg har gjort! Det ble ikke mindre gøy da jeg ga meg selv oppgaven om å pønske ut en ny rett hver eneste dag i et helt år. Mine gjester skulle ikke få servert det samme to ganger. Det gjorde at jeg var nødt til å tenke kreativt, og energien jeg ga var veldig lett å få tilbake.
Under pandemien kom gjestene innom kontoret kun for å spise lunsj, for så å dra hjem igjen til hjemmekontoret. Det er denne energien Kristin sikter til.
– Jeg overhørte en gang en ansatt i bygget som hadde med seg en gjest og sa at ‘dette er grunnen til at jeg jobber her’, forklarer hun.
Prisbelønt engasjement
Anika mener at grunnen til at gjestene er så fornøyde, er evnen De Tre Stuer har til å hele tiden fornye kantinekonseptet:
– Vi må hele tiden utvikle oss. Det er viktig at vi tenker på gjestene og hva som gir dem det servicetilbudet de vil ha. På noen lokasjoner har vi for eksempel begynt med brødsalg, og lager gjerne helgepakker med mat, eller tar imot bestillinger fra privatkunder.
Innovasjon og kreativitet har faktisk gjort Anika prisbelønt – og det hele to ganger! I 2009 meldte hun på kantinen i Otto Nielsens vei 12 i Tine-konkurransen «Årets matgledebedrift». De stakk av med seieren i kategorien «kantine». I 2018 var det ingen kategorier i konkurransen, og den samme personalrestauranten danket ut 11 andre finalister fra hele landet – alt fra barnehager til hoteller. Vinneren av «Årets matglede» kåres på bakgrunn av matgleden som spres hos gjestene gjennom matopplevelser og inspirerende aktiviteter.
Og hva er så planen videre for Anika og Kristin – for å fortsette å spre matglede og entusiasme?
– Vi må nok jobbe mer med å formidle hvorfor vi gjør det vi gjør, sier Anika, og spør:
– Hvorfor skal vi for eksempel spise mer grønt? Jo, fordi mat er vårt drivstoff, og kanskje vi fungerer bedre i løpet av dagen når vi spiser mer riktig, også når vi kommer hjem fra jobb? Gjestene våre tenker kanskje ikke over dette, men alt vi gjør er for dem, og for at de skal ha gode opplevelser i hverdagen sin.
Og jobben starter bak kjøkkendisken. Kristin og Anika er lidenskapelig opptatt av å ta vare på sine kollegaer, slik at de kan være kreative, innovative og fremme matglede i personalrestaurantene. De ønsker at kollegaene skal møte sine utfordringer og ta eierskap til løsningene. Om det så gjelder å få gjestene til å spise mer fisk og grønt, få inn flere leietakere i et bygg, eller rett og slett å få flere til å ville komme på kontoret.
– Vi ser jo at det fungerer, og når kollegaer kommer opp med ideer og løsninger som begeistrer kundene, da får jeg skikkelig gåsehud, avslutter Kristin.
Brenner du for gode opplevelser og ekte matglede?
Da bør du søke jobb hos oss! Vi ønsker hele tiden å finne nye måter å glede og begeistre våre gjester på. Vi trenger stadig dyktige medarbeidere som kan bidra med sitt engasjement og kreativitet. Sjekk ut våre ledige stillinger her. Vi vil gjerne høre fra deg!
Flere aktualiteter
Våre ansatte
Veien til fagbrevet.
Hilde Marie Sundli har jobbet med råvarer og matlaging i mange år. For litt under ett år siden tok hun et valg som skulle vise seg å gi henne noe som er svært ettertraktet i dag.
Bergen-selskapet Søtt+Salt, en del av 4Service, skal utvikle og drifte et helt nytt service- og serveringstilbud i Nygaarden på vegne av Entra. Her kommer også Bergen sentrums første Søtt+Salt håndverksbakeri.