2024-07-24
Fra sykmeldt til ny jobbglede: - Føler meg nyttig igjen
Med hunden Louie ved sin side sørger Anneli for at alt går som det skal på 4Service sitt hovedkontor i Brynsallèen. Men det har ikke vært en selvfølge.
Floor manager Anneli Kalander Johnsen (34) er et godt eksempel på det å blomstre på arbeidsplassen - dersom man kommer i riktig miljø. For 4Service er det viktig å satse på de som av ulike årsaker har falt litt utenfor på et punkt i livet. Hos oss skal vi ha plass til mange, og det er vårt samfunnsansvar å hjelpe til.
Føler Anneli det på den måten etter å ha blitt ansatt i 4Service?
- Ja, jeg trives utrolig godt her. Jeg føler jeg gjør mer nytte av meg, og det er utrolig fint å kjenne på etter å ha vært sykmeldt.
I ett år var hun sykmeldt, og veien tilbake til jobb føltes lang. Det var gjennom Hapro, et kompetansehus som hjelper mennesker tilbake i arbeid, at hun oppdaget 4Service.
En på karrieresenteret der hadde anbefalt 4Service som arbeidssted og Anneli begynte raskt å google. Kunne dette stedet være noe for henne?
- Jeg kom i prat med ESG ansvarlig Tone Hartviksen og vi hadde et møte om jobben som resepsjonist på Diagonale i Bjørvika. Der var jeg i to-tre måneder før jeg fikk tilbud om fast jobb i Brynsallèen.
Målet hennes hadde lenge vært å finne et nytt yrke. Etter 10 år i serviceyrker som frisør, i klesbutikk og bar, trengte hun å komme seg bort fra gulvet og finne noe mer stabilt.
- Jeg merket at jeg trengte noe som ikke var så salgs-pushende. Kroppen min sa helt nei til det, og hadde gjort det lenge.
Hun trivdes med å jobbe med mennesker, hjelpe dem og være sosial. Etter månedene på Diagonale, fikk hun tilbud om fast jobb der hun er i dag.
- Jeg ble veldig glad! Akkurat da Marianne ringte var jeg på vei til en venninne i Stockholm. Da jeg kom frem spratt vi en flaske bobler, så det ble feiring. Jeg fikk en ro med en gang, og hadde så godt inntrykk av menneskene i 4Service. Det lyste varme av hele bedriften.
Nå forteller hun om en variert jobbhverdag med mye administrativt og sosialt, akkurat slik hun ønsker det.
Marianne Siewert Øren, Fagansvarlig Facility Service sier:
- Som Floor Manager er hun en “go to person” når det gjelder stort og smått i lokalene, og følger blant annet opp på on-/offboarding av ansatte med for eksempel adgangskort, parkering og kantine. Rett og slett sørger for at ansatte får god hjelp og oppfølging når det trengs.
Hun skryter av Annelis innstilling og at hun kom inn som blid og positiv.
- Stillingen krever høy grad av service-innstilling og nøyaktighet. Anneli er pålitelig og ansvarsfull. Hun er en del av oss!
Selv er hun glad for å være en del av en bedrift som er åpen for å se på mer enn bare skolepapirer.
- Innenfor service og administrasjon handler det mye om personlig egnethet og interesse. Man må være “påkoblet”. Dagens samfunn har høye krav, og det er tøft for mange. Det er viktig at vi ser menneskene og tenker langsiktig. Det beste med 4Service er mangfoldet – og det å ha hjerte for hverandre.
Tone Hartviksen, ESG ansvarlig i 4Service sier:
- Jeg husker da Marianne fortalte at hun hadde behov for en ekstra ressurs, og lurte på om jeg visste om noen som kunne passe. Det gjorde jeg jo. For allerede første gang jeg traff Anneli merket jeg at dette var en som hadde service i blodet, og som utvilsomt ville passet utmerket hos oss. Og nå har hun vært her i et år.
Hun forteller at sosial bærekraft med fokus på inkludering står sterkt i 4Service.
- Det er mange grunner til at mennesker havner utenfor arbeidslivet, og hos oss skal du slippe å snakke om årsaker eller diagnoser. Vi spør heller; «Hva trenger du for å trives i jobben?» Om det er å kunne trekke seg unna av og til eller ha fleksibel oppstartstid, så er det det eneste vi trenger å vite, sier hun.
- Å ha ledere som Marianne, som ser dette, og som velger å ansette via andre kanaler enn de “vanlige”, er det som gjør 4Service helt unike i vårt arbeid med sosial bærekraft!
Annelis tips om å komme i gang med jobb etter sykdom: