2024-07-26
Bli med på første YTE-lederkurs
En fokusert gjeng med ledere sitter samlet rundt et bord. Det de alle har til felles er: et ønske om å se sine ansatte utvikle seg, og sørge for et lederskap som har fokus på inkludering på arbeidsplassen.
Spørsmålene som startet YTE-satsningen var følgende: Hvordan kan vi senke den økende arbeidsledigheten i Norge? Hvordan kan vi sørge for at de som jobber hos oss føler seg sett, inkludert og ivaretatt?
Første kurs gjennomført
Med YTE gjøres tiltak for å se menneskene, sammen med ledere som gledes av å se ansatte utvikle seg.
YTE er 4Service sin satsning på sosial bærekraft hvor vi har fokus på rekruttering og inkludering. Vår YTE-satsning har allerede startet med sine første kurs og vi gleder oss til fortsettelsen.
Under det første kurset ble en gjeng ledere samlet for å høre på foredrag og erfaringer med arbeidsinkludering. Hva har fungert tidligere? Hvorfor og hvordan?
Det inkluderte et inspirerende besøk om arbeidsinkludering på Lamberseterhjemmet. Samt besøk hos OsloKollega med Hanne Islund og Andreas Berfenstam. OsloKollega er Oslos største arbeids- og inkluderingsbedrift, med over 50 års fartstid i arbeidsinkluderingsfeltet. Deres mål er å bidra til økt arbeidsinkludering for deltakere som av ulike grunner står helt eller delvis utenfor arbeidslivet.
- Blir oppriktig glade
Tone Hartviksen er ansvarlig for sosial bærekraft i 4Service og sier:
- Noe av det første jeg merket meg da jeg begynte i 4Service var hvor mange likheter det var mellom mange av våre ledere - og noen de beste jobbveilederne jeg hadde jobbet med tidligere.
- Engasjerte mennesker med en pragmatisk tilnærming til arbeidsinkludering, som har fokus på det friske, og som tilrettelegger og ordner uten å legge så mye «fiksfakserier» i det hele. Og kanskje viktigst; med en oppriktig tro på mennesker, og som blir like oppriktig glade av å se folk utvikle seg.
- Jeg er så takknemlig for å jobbe i et selskap som lar meg få gjennomføre dette, som har fostret ledere som vil delta på et slikt kurs, og som i tillegg lar dem ta av sin dyrebare tid for å være med. 100% walk the talk!
Hun legger til at det i bærekraftsmål #17 heter «Samarbeid for å nå målene», som er et av målene 4Service har høyest på agendaen.
- Det er også et mål som helt klart løses best gjennom sterke, lokale relasjoner og samhandlinger, som gjennom vårt samarbeid på KA23 med de fantastisk dyktige folkene i Sens AS, som er en kompetansebedrift med et bredt tilbud innenfor arbeidsinkludering. De har gjennom 57 år gitt et tilbud om arbeidsrettet oppfølging til mennesker som står utenfor arbeidslivet. Sens samarbeider med NAV og andre virksomheter med et felles mål om å få flest mulig personer ut i det ordinære arbeidsliv.