2024-11-14

Compass Group Norge annonserer planlagt oppkjøp av 4Service

Compass Group Norge er glade for å kunne annonsere at de har inngått avtale om å kjøpe 4Service, en ledende leverandør av mat- og facility management-tjenester, med forbehold om godkjennelse fra myndighetene.

4Service, med hovedkontor i Oslo, tilbyr et bredt spekter av tjenester, inkludert mat, renhold og vedlikehold, samt overnatting for bygg- og anleggsbransjen og offshorearbeidere på 35 lokasjoner i Norge, og sysselsetter 6.500 personer. Selskapet kan vise til en imponerende vekst, basert på en sterk entreprenørkultur, solid bransjekompetanse og evnen til å levere skreddersydde løsninger. Dette har resultert i langsiktige kontrakter med en kundeportefølje av høy kvalitet og høy grad av kundetilfredshet.

Det norske markedet for mat- og facility management-tjenester er allerede av betydelig størrelse og forventes å vokse ytterligere. Segmentet for flerbrukerbygg er i sterk vekst, og 4Service er godt posisjonert for å kapitalisere på dette gjennom etablerte relasjoner med sentrale eiendomsaktører.

De sammenslåtte selskapene vil dra nytte av komplementære styrker innen kulinarisk ekspertise, skreddersydde tjenester og et felles verdigrunnlag som omfatter mangfold, inkludering og bærekraft. Dette vil gi en unik posisjon i markedet og legge grunnlaget for videre vekst i et marked med økende etterspørsel.

“Det er med stor glede at vi kunngjør avtalen om å kjøpe 4Service. Compass Group Norge har alltid hatt et sterkt fokus på å levere markedsledende kulinariske opplevelser, en forpliktelse vi deler med 4Service. Med mat i kjernen av vår virksomhet har vi de siste årene styrket vår posisjon innen facility management. Dette oppkjøpet er en del av vår overordnede konsernstrategi om å fokusere på kjernemarkeder og investere i strategiske oppkjøp. Vi investerer i tjenester innenfor flere markedssegmenter for å tilpasse oss kundens behov, og vi har nylig gjort flere oppkjøp i Tyskland, Frankrike og Storbritannia.”

- Kathinka Friis-Møller, Chief Executive Officer Europe and Middle East i Compass Group.

“Siden oppstarten i 2010 har 4Service vært på en utrolig reise. Å bli en del av Compass Group Norge vil være et viktig neste skritt på denne reisen for å fortsette veksten vår både i Norge og utenfor. Sammen kan vi bygge videre på vår felles kultur, utvikle våre ansatte og fortsette å levere markedets mest innovative løsninger.”

- Tor Rønhovde, Chief Executive Officer i 4Service. Det foreslåtte oppkjøpet er forbeholdt godkjennelse fra myndighetene, og inntil da vil både Compass Group Norge og 4Service fortsette å operere uavhengig av hverandre.

Om Compass Group Norge
Compass Group Norge er en del av Compass Group, en av verdens ledende leverandører av matrelaterte tjenester, med rundt 550.000 ansatte i omtrent 33 land og en omsetning på rundt 36 milliarder euro ved utgangen av 2023. Den norske divisjonen, som inkluderer Compass Group Norge AS, ESS Support Services AS og ESS Mobile Offshore Units AS (spesialisert på offshore-tjenester), har rundt 3 000 ansatte og leverer 130 000 måltider per dag. Compass Group Norge betjener et bredt spekter av kundegrupper i ulike sektorer, inkludert Business & Industry, Healthcare & Seniors, Sports & Leisure og Defence, Offshore & Remote. Blant de kjente merkevarene er Marketplace og Unison FM (Business & Industry), Medirest (Healthcare & Seniors), Life at Sea og Village Life (Offshore & Remote).


Selskapet er anerkjent i bransjen for sin kulinariske ekspertise og et bredt utvalg av skreddersydde tjenesteløsninger, preget av sterkt lokalt engasjement. Compass Group er en verdidrevet bedrift som aktivt fremmer mangfold og inkludering, og investerer betydelig i kulturbygging og talentutvikling.


Om 4Service
4Service er en norsk leverandør av mat- og facility management-tjenester, og sysselsetter 6.500 mennesker fordelt på tre divisjoner: Food and Facilities, Cleaning and Maintenance og Accomodation. 4Service, med hovedkontor i Oslo, drifter kontorbygg, restauranter og personalrestauranter, samt leverer standardiserte og skreddersydde renholds- og overnattingstjenester for bygg- og anleggsbransjen og offshoreindustrien. Deres siste satsing inkluderer ekspansjon til eventbransjen.

Merker under paraplyen inkluderer De Tre Stuer, Søtt+Salt, Gastro Catering, Ekre, Eir Renhold, Inc. Works, Dugurd og andre skreddersydde merker og konsepter designet for spesifikke destinasjoner og interne kommersielle operasjoner. Gjennom sterke partnerskap i eiendomssektoren og dyp bransjekunnskap har 4Service vist imponerende vekst, noe som gjenspeiler selskapets entreprenørkultur.


For mer informasjon, kontakt:
Pressekontakt Tor Asbjorn Hegge, Senior Director Hill & Knowlton
Tlf: (+47) 909 88 097, e-post: torasbjorn.hegge@hillandknowlton.com

Flere aktualiteter

  • Tonje Brenna snakker til ungdom om hvilke muligheter de har gjennom kampanjen Verdens viktigste jobb.
    NyheterBærekraft

    4Service gir unge uten arbeidserfaring Verdens viktigste jobb

    4Service søker etter verdens viktigste kantinemedarbeidere og stiller et utradisjonelt krav til søkerne: Skal du få jobben, kan du ikke ha arbeidserfaring fra før.

    Les mer
  • Nyheter

    Helt avgjørende med tilstedeværelse

    Når man jobber med sosial rekruttering er VTA (Varig Tilrettelagt Arbeid) avgjørende. Men hvordan fungerer det i praksis?

    Les mer
  • Nyheter

    Bli med på første YTE-lederkurs

    En fokusert gjeng med ledere sitter samlet rundt et bord. Det de alle har til felles er: et ønske om å se sine ansatte utvikle seg, og sørge for et lederskap som har fokus på inkludering på arbeidsplassen.

    Les mer
  • Våre ansatte

    Fra sykmeldt til ny jobbglede: - Føler meg nyttig igjen

    Med hunden Louie ved sin side sørger Anneli for at alt går som det skal på 4Service sitt hovedkontor i Brynsallèen. Men det har ikke vært en selvfølge.

    Les mer