YTE i 4Service
Med over 6000 ansatte og en virksomhet i sterk vekst, er det ingen tvil om at mennesker er vår absolutt viktigste ressurs og største styrke, og vår satsning på sosial bærekraft er så viktig for oss at det har fått sitt eget navn; YTE.
YTE har, utover å definere 4Service sin satsning på sosial bærekraft, som målsetning å bli en merkevare for kvalitetssikret arbeid med sosial bærekraft. Våre kunder skal vite at når de velger YTE – være seg ledere, lokasjoner eller tiltak – så kan de stole på at de vil få løsninger som utover å dekke deres behov er med på å skape et bedre samfunn.
Tiltak under YTE-paraplyen spenner seg utover:
- YTE-lederutviklingsprogram. Eget kursopplegg for ledere med særlig interesse for og erfaring med inkludering.
- YTE-lokasjoner. Dette er spesifikke lokasjoner som har et etablert og strukturert samarbeid med lokale NAV-kontor, og som forplikter seg til et antall tiltak innen sosial bærekraft.
- YTE-innkjøpsmodell. Gjennom denne modellen kan vi benytte vår innkjøpsmakt til å støtte mindre selskap som tar sosialt ansvar/sosiale entreprenører.
YTE-lederutviklingsprogram
YTE-lederprogrammet, er et halvt års lederutviklingskurs innen inkluderingskompetanse. Arbeidet med inkludering er helt avhengig av ledere som både kan og ønsker å ta ansvar utover de driftsorienterte.
Denne type ledere har vi mange av i 4Service, og gjennom en egen kursrekke kan vi nå konkretisere og formalisere denne kompetansen – og gi lederne bedre verktøy for å lykkes med både sine egne og selskapets mål om å løfte inkluderingsarbeidet.
Artikkel: Bli med på første YTE-lederkurs
VTA-ordning
VTA-tiltaket (Varig Tilrettelagt Arbeid) er et arbeidsmarkedstiltak som retter seg mot personer med varig nedsatt arbeidsevne. Tiltaket tilbyr i utgangspunktet varige arbeidsplasser i en skjermet virksomhet for de som har behov for tilrettelagt arbeid og veiledning. Målet med VTA er å gi deltakerne en meningsfylt arbeidshverdag og muligheten til å utvikle sine ferdigheter i et tilpasset miljø. Arbeidet tilpasses den enkeltes evner og behov, og deltakerne får oppfølging av fagpersoner for å sikre best mulig arbeidstilpasning. VTA kan bidra til økt livskvalitet og sosial inkludering for deltakerne.
Vi har det siste året kjørt flere piloter på ansettelse av mennesker fra VTA-tiltaket, og har nå rundt 10-12 stykker aktive i organisasjonen. Vi har vært opptatt av å rekruttere til førstelinje servicestillinger, og med det løfte menneskene ut av «skjermet sektor».
Måten vi har gått frem på er:
- Kartlegging av arbeidsoppgaver – og løftet ut oppgaver som kan utføres av andre enn dedikert personell.
- Presentert oppgavene for tiltaksarrangører, som har vurdert oppgavene opp mot sine deltakere
- Gjennomført møter/omvisninger med interesserte kandidater
- Skreddersydd arbeidsoppgaver, arbeidstider og -mengde for den enkelte – for å sikre at de trives og vokser på jobb.
Artikkel: Helt avgjørende med tilstedeværelse
Se hele videoen her: Rom for suksess – KA23
Sosial rekruttering
Over 600.000 mennesker står utenfor arbeidslivet i Norge, og som arbeidsgivere har vi et ansvar å se til denne arbeidslivsreserven i større grad når vi ansetter. Alle kan ikke jobbe, men alle som vil – de skal få muligheten. Det er vi opptatt av. 4Service har lang erfaring med sosialt bærekraftig rekruttering, og ansetter årlig mellom 70-100 personer gjennom samarbeid med NAV og tiltaksarrangører. Suksessfaktoren ligger i å gi lederne – altså de som ansetter – både kunnskap og trygghet rundt denne type rekruttering. Nært samarbeid med aktørene som forvalter dette utenforskapet er alfa omega for å lykkes. Først og fremst for å matche riktige kandidater til riktige stillinger, men også for å sikre tett oppfølging i innledende faser – noe vi vet er kritisk for å lykkes med rekrutteringsprosessene.
Artikkel: Anneli - fra sykemeldt til ny jobbglede
Se hele videoen her: Rom for suksess – Vækerø